پیوندها
1394/11/3 شنبه
توسط مدرس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان؛
اختراع شیوه جوانه زنی بذر نارس ارکیده

.

مدرس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان موفق به ثبت اختراع شیوه جوانه زنی بذر نارس ارکیده شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، علی بازند مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان، زابل و واحد زهک موفق به اختراع دستورالعمل جوانه زنی بذور نارس ارکیده فالائنوپسیس آمابیلیس بلوم در شرایط آزمایشگاهی شد.
علی بازند دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی از دانشگاه پیام نور می باشد، که از سال 92 آزمایشات خود را آغاز نموده و پس از سیر مراحل داوری و اخذ تأییدیه از سازمان ترویج و انتقال فناوری های وزارت جهاد کشاورزی موفق به ثبت این اختراع در اداره مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده است.
وی در خصوص این اختراع گفت: طی این دستورالعمل در شرایط آزمایشگاهی بذور نارس و فاقد آندوسپرم ارکیده بر روی محیط کشت و با بهره گیری از تنظیم کننده های رشد گیاهی جوانه زندند.
وی افزود: این اختراع مانع خروج ارز از کشور می شود و در صورت وجود سرمایه گذاران بخش دولتی یا خصوصی می توان علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، سالانه میلیون ها دلار ارز آوری نمود.
گفتنی است ارکیده زیبا ترین و گران قیمت ترین گل دنیا محسوب می شود و بذور آن در شرایط طبیعی فقط به صورت همزیستی با قارچ میکوریزا آن هم به میزان کمتر از 1 درصد جوانه زنی دارد.
علی بازند علاوه بر سوابق پژوهشی قابل قبول، در سال 92 مربی تیم ملی نوجوانان کشتی فرنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است و هم اکنون داور ملی درجه یک فدراسیون کشتی می باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر