اطلاعیه ها
1402/12/15 سه‌شنبه
در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب مطرح شد؛
توسعه پایدار در گرو وجود آب است/ راه‌یابی ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش

.


نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب در دانشگاه پیام نور زابل در حالی برگزار شد که در آن لازمه تحقق توسعه پایدار، وجود آب اعلام شد.


به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب با حضور امام جمعه شهرستان زابل، فرماندار، رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، مسوولان ادارات مربوطه و جمعی از دانشجویان در دانشگاه پیام نور زابل برگزار شد.
آب؛ محور توسعه پایدار

 
امام جمعه زابل ابتدای همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب، بیان کرد: آب برای تاثیرگذاری در حیات علت تامه بوده که در این میان با بررسی برخی آیه‌های شریفه در قرآن قابل مشاهده است که قرآن پیدایش حیات را از آب‌ها و اقیانوس‌ها بیان کرده و طبق کلام قرآنی، خداوند هر موجود زنده‌ای را از آب پدید آورده است.

 
حجت الاسلام مجتبی عزیزی با بیان اینکه چندین سال است که آبی در منطقه سیستان وجود ندارد، افزود: طرح‌ها و برنامه‌های زیادی اجرا شد که هیچ یک جایگزین آب نشدند، آب گنج بوده و هر چیزی که در عالم وجود دارد حیاتش وابسته به آب است.

 
وی ادامه داد: توسعه وقتی پایدار است که آب باشد اگر نباشد هیچ توسعه پایداری رخ نخواهد داد.
راه‌یابی ۱۸۰ مقاله کشوری به همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب 

 
رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه برگزاری این همایش در راستای اجرای سیاست‌های اصلی دانشگاه پیام نور استان به عنوان دانشگاهی جامعه محور و مساله محور برنامه ریزی شده، گفت: از ۲۲۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب ۱۸۰ مقاله برگزیده شد که از این تعداد ۲۰ مقاله به صورت حضوری و مابقی به صورت پوستر ارائه شدند.

 
ابوالفضل توسلی ادامه داد: دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان سه محور و موضوع اصلی را سرلوحه کار خود قرار داده و علاوه بر اینکه در حوزه آموزشی و پژوهشی به روال کار خود ادامه می‌دهد، در حوزه مهارت افزایی و مسئله محوری هم ایفای نقش می‌کند.

 
وی گفت: امروز در دانشگاه پیام نور مرکز زابل میزبان نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب هستیم تا داشنگاه به عنوان حل مسئله در چالش‌های این استان اثرگذار باشد، افزون بر آن همایش فوق در سه محور اصلی کارآفرینی، توسعه پایدار و آب برگزار شده است.

 
رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بحث کارآفرینی باید به سمت و سوی کسب و کارهای خرد و کلان پیش رفت، تاکید کرد: این کسب و کارها باید توسعه در دراز مدت را به دنبال داشته باشند، چنان که نتایج مقالات ارسالی به دستگاه‌های مربوطه ارسال خواهد شد تا در حل چالش‌های استان مثمرثمر باشند.
فراهم سازی فرصت‌ها در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار 

 
دبیر علمی نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب نیز در ادامه اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش فراهمسازی فرصت در دو حوزه کارآفرینی و توسعه پایدار با نگاه ویژه به مسئله آب بود.

 
رضا نوروزی افزود: منطقه سیستان در حوزه آب چالش‌هایی دارد که با توجه به مقالاتی که به دبیرخانه همایش ارسال شده پژوهشگران در این حوزه راهکارهای علمی ارائه می‌دهند، امید است که مسئولان هم در حوزه اجرا از این راهکارها استفاده کنند تا بخشی از چالش‌ها در حوزه آب برطرف شود.

 
وی به تشریح محورهای همایش در سه بخش کارآفرینی، توسعه پایدار و آب پرداخت و افزود: شرکت کنندگان در بخش کارآفرینی در موضوعات آموزش و فرهنگ کارآفرینی، عوامل اجتماعی و فرهنگی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی کارآفرینی، کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان کارآفرینی، کسب و کارهای خانوادگی و کارآفرینی، کارآفرینی در کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته، کسب و کارهای جدید و فناوری‌های نوین، رویکردهای نوین بازاریابی و کارآفرینی و توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی آثار خود را ارسال کردند.

 
دبیرعلمی نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب ادامه داد: در بخش توسعه پایدار نیز مقالات با مضمون کسب و کار سبز و توسعه پایدار، توسعه پایدار و رشد تولید و اشتغالزایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه پایدار، آگاهی‌های و نگرانی‌های زیست محیطی و توسعه پایدار، بحران‌های زیست محیطی و توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و مصرف بهینه آب و توسعه پایدار و نقش دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مراکز رشد و پارک علم و فناوری در کارآفرینی و توسعه پایدار ارسال شد.

 
وی تاکید کرد: آثار بخش آب نیز در قالب مدیریت توأم آب و پساب و نقش آن در استقرار صنایع، نقش بازار آب در استفاده مجدد از آب باز چرخانی، هیدرولوژی و منابع آب سطحی و زیر سطحی، سامانه‌های نوین آبیاری در کارآفرینی، مدیریت منابع آب و توسعه پایدار، استفاده بهینه از آب در کشاورزی و صنعت و دیپلماسی آب و توسعه منطقه‌ای است که علاقمندان باید مقالات خود را در این خصوص به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
حل چالش‌های حوزه آب با بهره‌مندی از مقالات علمی ارسال شده در همایش ملی

 
فرماندار ویژه زابل در ادامه گفت: وقتی همایشی به صورت ملی برگزار می‌شود برای دانشجویان دستاوردهای مثمر ثمر زیادی دارد، بنابراین نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب با رویکرد منبع بوده چرا که مهم‌ترین ویژگی منابعی مانند آب و انسان، محدودیت است.

 
علیرضا ملاشاهی اظهار کرد: امروز دانشگاه پیام نور نقش موثری در راستای ارائه این مطالب دارد، چرا که دانشگاه‌ها نقش علمی دارند و برای اینکه به کارآفرینی برسیم و از فرصت‌ها به صورت بهینه استفاده کنیم باید به سمت اشتغال و کارآفرینی پیش برویم به این دلیل که یکی از منابع سیستان آب بوده است.

 
وی ادامه داد: اقتصاد سیستان متکی به آب بوده باید این نقطه را کمرنگ کرد تا اشتغال ایجاد شود، یعنی کمترین وابستگی را به آب داشته باشیم تا منجر به توسعه پایدار شود.
 
فرماندار ویژه زابل تاکید کرد: دانشگاه باید به سمت کارآفرینی و توسعه مهارت‌ها برود یعنی مهارت افزا باشد، علاوه بر آن دانشگاه باید مبنای علمی پیدا کند وقتی می‌توانیم کارآفرینی را توسعه دهیم که عمل، مهارت و مهارت آموزی مورد توجه قرار گیرد.

 
وی بیان کرد: یکی از مهمترین معضلات منطقه سیستان موضوع آب است باید در راه‌اندازی صنایع به این محور توجه کرد، چرا که سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی‌نظیری مانند معادن، مرز، دریا گردشگری، دسترسی به آب‌های آزاد و محصولات کشاورزی دارد که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

 
ملاشاهی افزود: مدل‌های کشاورزی باید اصلاح شود، در سیستان باید بُعد عِلمی در کنار بُعد عَملی دیده شود، در این راستا از آنجایی‌که دانشگاه محور توسعه و ریل گذار است باید رویکرد خود را نسبت به آب عوض کنیم و به سمت مسیری برویم که بهره وری و بهره‌برداری از آب در عالی‌ترین شکل قرار گیرد، بنابراین مقالات علمی در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب به فایده است و چالش‌ها را برطرف می‌کند.
توسعه و اشتغال پایدار با آب پایدار 

 
محمد حسن نوذری به عنوان یکی از سخنرانان حاضر در همایش بیان کرد: طرحی که در نخستین همایش ملی کارآفرین و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب ارائه شده مبنی بر الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای کشتی بود که با استفاده از حداقل منابع آبی با هر شکل از سختی بتوانیم با حداقل مصرف آب و انرژی و در سطح کاملاً محافظ شده گلخانه اقدام به تولید کنیم.

 
وی افزود: در این طرح چاهک‌های موجود را به پنل‌های خورشیدی و دستگاه‌های آب شیرین کن مجهز و با استفاده از پساب کنترل شده، توانستیم با خروجی آب حداقل ۱۰۰ لیتر در روز گلخانه‌ای با مساحت ۳۰۰ متر در زمینه صیفی‌جات و با ایجاد استخر پرورش ماهی برای یک خانواده زمینه اشتغال ۶ نفره را فراهم کنیم.

 
پیری یکی دیگر از سخنرانان حاضر در نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب بیان کرد: اگر آب نباشد زندگی، توسعه پایدار و کارآفرینی رخ نخواهد داد.

 
وی ادامه داد: آب در سیستان باید به صورت غرقابی باشد طرح ۴۶ هزار هکتاری اقدام موثر نبود اگر هزینه صرف شده در این طرح صرف موضوعات دیگر می‌شد امروز وضعیت به مراتب بهتر از این بود.

 
پیری اظهار کرد: چالش آب در سیستان از ۱۵۰ سال قبل وجود داشته اما امروز حدود سه سال است که اصلاً آب نداریم و بحران ما آب است، اگر نباشد توسعه رخ نخواهد داد چرا که توسعه پایدار با آب پایدار محقق می‌شود بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا به آب پایدار شیرین بپیوندیم.

 
وی گفت: امروز اساتید در نخستین همایش ملی کارآفرین و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب مقالات فراوانی ارائه کردند، باید از این مقالات علمی و کاربردی استفاده کرد نه اینکه بایگانی شوند.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آرشیو مطالب