اخبار برگزیده
1396/10/24 یکشنبه
با حضور دکتر زمانی در دانشگاه پیام نور شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود

.



                               به گزارش روابط عمومی دانشگاه ،معاون علم و فناوری رئیس جمهور در مراسم  اختتامیه رویداد ملی کار افرینی دانشگاه پیام نور گفت: مهم ترین مشکل ما در حال حاضر مشکل جا و مکان برای پارک های علم و فناوری فعال است و اینجا جائی است که دانشگاه پیام نور می تواند به کمک ما بیاید و مدل موفقی را ایجاد کند که در آن یا خود شتاب دهنده تخصصی خود را داشته باشد و یا در قالب طرح های مشترک در کنار دانشگاه های مطرح کشور دارای یک شتاب دهنده باشد.
دکتر سورنا ستاری در مراسم اختتامیه استارتاپ تولید محتوای دیجیتال؛ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور گفت: من امیدوارم با توجه به شناختی که از دکتر زمانی در پژوهشگاه ژنتیک دارم، شاهد اتفاقات خوبی در دانشگاه پیام نور باشیم.
ستاری با طرح این سؤال که چرا با وجود این که دانشجوهای ما از زمان ابتدای انقلاب تا کنون حدود ۲۸ برابر شده و از لحاظ تعداد دانشجویان حاضر در آمریکا که تقریباً رتبه ای بین ۱۱ تا ۱۶ را داریم، همچنان تأثیری را که باید در اقتصاد و فرهنگ عمومی جامعه ما متأثر از دانش را نمی بینیم و همچون گذشته وابسته به منابع نفت خام و منابع زیرزمینی هستیم، اظهار داشت: الان دیگر در دنیا نمی توان اقتصاد را با پول حاصل از فروش نفت و یا خام فروشی اداره کرد و دیگر چنین صنعتی ارزش افزوده ای نخواهد داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر از لحاظ تولید فارغ التحصیل رشته های مهندسی با ۲ تا ۳ هزار اختلاف نسبت به آمریکا در رتبه چهارم و یا پنجم دنیا قرار داریم ولی همچنان نمی توانیم با وضعیت صنعت فعلی فارغ التحصیلان خود را سر کار ببریم و این یعنی مدل ما دارای ایراد است و نیازمند تغییر.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: به جرأت می توان گفت ما هیچ کشور اروپائی را سراغ نداریم که دارای حدود ۳۴ میلیون نیروی انسانی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و همچنین ۵ میلیون جمعیت دانشجو باشد و چنین نیروی انسانی می تواند اقتصاد کشور را نجات داده و دیگر چشم به فروش نفت نداشت.
ستاری اذعان داشت: ما در سه چهار سال اخیر تلاش کردیم مدلی را برای مرتبط کردن آموزش به اقتصاد طراحی کنیم و اگر بتوانیم آن ها را توسعه دهیم، خواهیم توانست جهت گیری که در دنیا در حوزه اقتصاد دانش بنیان در حال شکل گیری است را در کشور هم محقق کنیم.
وی با بیان این مطلب که در ۱۰ سال گذشته شرکت هایی همچون توتال، شل، فورد و… جزء شرکت های برتر دنیا بودند و اکنون شرکت هایی همچون ماکروسافت، گوگل، فیسبوک و آمازون در صدر بزرگ ترین شرکت های دنیا هستند نیز گفت: با وجودی مشکلات زیادی که در اقتصاد و صنعت خود داریم مطمئن باشید در ایران هم چنین اتفاقی خواهد افتاد و همین استارتاپ هایی که در حال حاضر شما اسمشان رو می بینید، به زودی به بزرگ ترین شرکت های کشور تبدیل خواهند شد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری مهم ترین علت عدم ارتباط دانشگاه ها با صنعت و کارخانه ها را در غربی بودن آن دانست و افزود: ما بدون این که دانشگاه ها را متناسب با نیاز جامعه خود بومی سازی کنیم، صرفاً بر اساس مدل غربی همان سرفصل ها را استفاده کردیم و با توجه به این که صنایع ما نیز به طور مثال ماشین ساز نبودند و به جای طراحی و ساخت خط تولید آن را از خارج از کشور وارد می کردند، به جز چند تکنسین برای نگهداری نیازی به دانشگاه نداشتند که این مباحث را برای آن ها پیاده سازی کند.
ستاری در ادامه در خصوص پتانسیل های موجود به منظور توسعه استارتاپ ها نیز گفت: شما در هیچ کجای دنیا نمی توانید شهری همچون تهران با مناطق اطراف آن را پیدا کنید که حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد و در چنین فضائی قطعاً استارتاپ ها در حوزه های مختلف از جمله خدمات قابلیت رشد دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان نمونه تاکسی های اینترنتی که در حال حاضر در حال گسترش هستند و ما حدود ۴۵ استارتاپ در این حوزه داریم و مردم نیز استقبال خوبی از آن کرده اند، به این دلیل است که خدمات را به صورت شفاف و قیمتی مناسب عرضه می کنند و این چیزی است که ما در گذشته از آن بی بهره بودیم و با واسطه های زیاد، قیمت بالا و ضریب دسترسی پائین آن را به مردم عرضه می کردیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: در اطراف دانشگاه صنعتی شریف به دلیل افزایش حضور شرکت های مختلف که اکثراً هم از آن دانشگاه نیستند باعث شده قیمت زمین در این مناطق حدود ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.
ستاری با بیان این که “سیلیکون ولی” هم که به واسطه حضور دانشگاه استنفورد ایجاد شد، افزود: روز اول این دانشگاه نیز به همین ترتیب بود و با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خود توانست دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا شود و این یعنی این که دانشگاه می تواند سهامدار شرکت ها باشد و در فروش تکنولوژی خود سهیم شود.
وی در ادامه اذعان داشت: اینجاست که شما به این نتیجه می رسید که از پول آموزش چیزی عاید ما نمی شود و دانشگاه ما نیز میفهمد همان طوری که دولت دیگر با پول نفت نمی تواند کاری بکند، آن ها هم درک می کنند که پول دولت، برکت پول بخش خصوصی را نداشته و برای بهره وری بالا باید بخش خصوصی را در امر پژوهش سهیم کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: دانشگاه های مطرح دنیا بیش از ۱۴ -۱۵ % بیشتر روی شهریه متمرکز نیستند و برای آن ها مهم این است که چه دانشجویی وارد این دانشگاه می شود تا بتوانند از طریق سرمایه گذاری بر روی آن و تأمین هزینه ها از جمله شهریه، در آینده در قالب چنین شرکت ها و یا فروش پتنت از آن ها ارزش افزوده استخراج کنند و به همین دلیل است که چنین اکو سیستم هایی می بایست در اطراف دانشگاه ها شکل بگیرد.
ستاری در ادامه با بیان این که مهم ترین مشکل ما در حال حاضر مشکل جا و مکان برای پارک های علم و فناوری فعال است، گفت: اینجا جائی است که دانشگاه پیام نور می تواند به کمک ما بیاید و مدل موفقی را ایجاد کند که در آن یا خود شتاب دهنده تخصصی خود را داشته باشد و یا در قالب طرح های مشترک در کنار دانشگاه های مطرح کشور دارای یک شتاب دهنده باشد.
معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در پایان افزود: ما به طور کامل این آمادگی را داریم تا با دانشگاه پیام نور در اجرای مدل های موفق همکاری داشته باشیم و در صورتی که بتوانیم در این راه موفق باشیم و شیرینی کسب درآمد قابل توجه دانشگاه را از طریق سیستم اقتصاد دانش بنیان و استارتاپ ها حس کنیم، خواهیم توانست اقتصاد کشور را متحول کنیم و این محقق نخواهد شد مگر در سایه ی اطمینان بخش خصوصی و سرمایه گذاری در امر پژوهش.
گفتنی است مراسم اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی دانشگاه پیام نور با حضور دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر محمد رضا زمانی؛ رئیس دانشگاه پیام نور در سازمان مرکزی برگزار شد و در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس سه مرکز نوآوری دانشگاه پیام نور در استان های تهران، خراسان رضوی و فارس افتتاح گردید.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آرشیو اخبار