پیوندها
1403/2/4 سه‌شنبه
در میزگرد تخصصی ایرنا با اساتید دانشگاه مطرح شد؛
ضربه تنبیهی و سیلی کوچک ایران، هیبت و هیمنه پوشالی اسرائیل را در هم شکست

.

اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عملیات وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی را درهم شکست، گفتند: این تنها یک سیلی کوچک بود که در صورت کوچک‌ترین تعرضی از سوی دشمن، انتقام و پاسخی کوبنده‌تر ‌در انتظار استکبار جهانی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، عملیات وعده صادق و پاسخ مشروع حمله ترکیبی پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم جعلی صهیونیستی، همینه اسراییل را شکست و در حالی خیلی‌ها تصور می کردند یک تابوی شکست ناپذیر است؛ اما این اقدام جمهوری اسلامی باعث شد تمامی تصوراتی که پیرامون آن وجود داشت و مطرح می شد، از بین برود.

در همین راستا میزگرد تخصصی با عنوان "تحلیل تحقق عملیات وعده صادق" با حضور دکتر احمد میرگل مسوول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان به عنوان مجری میزگرد، دکتر عزیزالله اربابی مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور، دکتر اکبر خواجه استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه، دکتر فاطمه کهکی استادیار گروه روانشناسی دانشگاه، دکتر عیسی پیری دانشیار رشته اگرواکولوژی دانشگاه، ملیحه آتشگه استاد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و مهرااله ریگی عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور برگزار شد.

دکتر احمد میرگل مسوول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان به عنوان مجری میزگرد تحلیل تحقق عملیات وعده صادق با بیان اینکه نخستین حمله مستقیم ایران به اسرائیل با پرتاب موشک‌ها و پهپادهای سپاه به برخی مواضع این رژیم انجام شد که در واقع پاسخ به تعرض صهیونیست‌ها به کنسولگری کشورمان در سوریه و شهادت مستشاران‌ و دیپلمات‌هایمان بود، خواستار آن شد تا اساتید حاضر در این میزگرد تحلیل خود را از اهمیت این دفاع مشروع و تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی عنوان کنند.

دانشیار رشته اگرواکولوژی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گرفتار برخی از مسائل داخلی بود دشمن هم وقتی احساس ترس کرد که منافع نامشروعش از بین می‌رود به دنبال تهاجم سنگین شد بنابراین جنگ تحمیلی هشت ساله را بر ما تحمیل کرد.

دکتر عیسی پیری افزود: آن زمان ما سلاح و امکانات نداشتیم؛ اما ملت ایران با توکل بر خدا با تمام وجود از کشور دفاع کرد، پس از آن شهید طهرانی مقدم با کمک برخی از دوستانش با تلاش‌های زیاد به سیستم‌های موشکی پیشرفته دست یافت و آنها را با کمک دانشگاهیان و افراد علمی توسعه داد تا اینکه امروز در تولید موشک‌های نقطه زن و پهپادها افتخارآمیز شدیم.

وی ادامه داد: امروز ایران به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده که در مقابل ظلم ایستاده؛ اگرچه دشمنان در رأس آنها آمریکا و اسرائیل همیشه از طریق ترور حمله به پایگاه‌های نظامی یا اشتباه بزرگی که اخیراً رخ داد مبنی بر حمله به کنسولگری ایران و شهادت جمعی از مستشاران ایرانی درصدد ضربه زدن است و انتظار پاسخ نداشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند "دشمن را تنبیه خواهیم کرد"، و این وعده صادق عملی شد.

عملیات وعده صادق سپاه باعث امید مستضعفان عالم و مردم منطقه شد که آثارش هر روز بیشتر خواهد شد

دانشیار رشته اگرواکولوژی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چشمه‌ای از قدرت ایران را دشمنان بار دیگر در ماجرای شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حمله به بزرگترین پایگاه آمریکایی عین الاسد دیدند، با این وجود اهمیت این ۲ عملیات یعنی وعده صادق و حمله به عین الاسد به حدی است که در طول تاریخ کسی جرات حمله به آمریکا و اسرائیل را نداشت؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از موشک‌ها و پهپادها به دشمن حمله کرد و آنها نمونه کوچکی از اقدام ایران را دیدند و درس فراموش نشدنی گرفتند.

وی تاکید کرد: عملیات وعده صادق سپاه باعث امید مستضعفان عالم و مردم منطقه شده است که آثارش هر روز بیشتر خواهد شد.

استاد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: در شبی که سپاه عملیات وعده صادق را انجام داد از همان لحاظات ابتدایی که موشک‌ها و پهپادها به سمت دشمن پرتاب شد مردم خوشحالی وصل ناشدنی داشتند.

ملیحه آتشگه بیان کرد: در رصدها و تحلیل‌ها حتی شبکه‌های اجتماعی این موضوع نمایان شد، حتی زمانی که بیانیه سپاه منتشر شد ساعتی بعد به زبان‌های مختلف ترجمه و برای جهانیان خوانده شد، این تقابل استکبار و اسلام یعنی جبهه حق و باطل باعث شد تا تمام دنیا در جبهه حق قرار گرفته و خوشحال شوند.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اگر به بیانات رهبر معظم انقلاب دقت کنیم قبل از عملیات وعده صادق، معظم‌له گفتند دشمن را تنبیه می‌کنیم، نگفتند مجازات؛ بنابراین این یک تنبیه و هشدار بود که همچون یک سیلی دشمن را آگاه کرد که اگر اشتباه دیگری از آنها رخ دهد قطعاً پاسخی کوبنده‌تر دریافت خواهند.

فاطمه کهکی ادامه داد: اسرائیل می‌داند که ایران یا عربستان کشورهایی با قدرت چندین ساله هستند تنها کسی که هویت ندارد خودش است که جایگاهی نداشته و مردمانش در فلسطین زندگی می‌کنند؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد او را ترک خواهند کرد؛ از این جهت این تنبیه کوچک پاسخی به آن دسته از ایادی استکبار است که در خیال خام خود فکر حمله به ایران را داشتند تا بدانند ایران و ایرانی بیدار و هوشیار بوده و حمایت آمریکا، اردن یا سایر کشورها از اسرائیل حتی گنبد آهنین هم نتوانست مانع تحقق اهداف حمله ایران شود.

وعده صادق؛ هیمنه پوشالی اسرائیل و آمریکا را شکست

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان افزود: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران باعث شد تا منافع دشمنان به خطر افتد و آنها از هر دریچه‌ای خود را ثابت کنند، از طرفی هرچه ایران قوی‌تر و به تکنولوژی‌های روز با عنایت رهبر معظم انقلاب مجهزتر شد رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها با حملات مختلف مانع تراشی کردند که با هر حمله پاسخ دادیم تا اینکه در ۲ مورد اخیر بر خلاف تمام قواعد دنیا مبنی بر ترور شهید سلیمانی و حمله به کنسولگری ایران در دمشق که حمله مستقیم انجام دادیم و برای اولین بار در تاریخ کسی جرات کرد مستقیم جواب آمریکا و اسرائیل را بدهد.

دکتر عزیزالله اربابی تاکید کرد: کنسولگری هر کشور در کشور دیگر به منزله خاک آن کشور تلقی می‌شود؛ بنابراین در عملیات وعده صادق ۲ پایگاه مهم اسرائیل که از آنها علیه ایران استفاده شده بود مورد حمله قرار گرفت.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دفاع از مظلومان و آزادی‌خواهان یک رسالت اخلاقی، دینی و اسلامی برای جمهوری اسلامی ایران است که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی هم همواره از این گروه‌ها دفاع کرده‌ایم.

مهرالله ریگی گفت: حمله رژیم کودک‌کش اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایرانی نقص حقوق بین‌المللی محسوب شده و بر اساس ماده ۵۱ ایران حق داشته و دارد که به این تعرض پاسخ دهد و دشمن را تنبیه کند اگر وعده صادق رخ نمی‌داد حقوق مردم ایران ضایع می‌شد.

وی تاکید کرد: در بُعد ساختار نظامی که قدرتی و مقتدرانه است بعد از تعرض رژیم اسرائیل که اشتباه استراتژیک آنها بود از یک طرف اتحاد منسجم‌تر بین گروه‌های مقاومت شکل گرفت و از طرف دیگر توان نظامی و قدرت امنیتی کشور ایران و جبهه مقاومت مشخص شد و تصورات دشمن بر هم ریخت و گوشه‌ای از تنبیه ایران را دیدند.

در سیاست، موضوع اجماع بین نخبگان دولتی و غیردولتی بسیار مهم است، در عملیات وعده صادق اولین بار است که در مورد یک مساله اجماع این چنینی رخ داد، هیچکس تصور نمی‌کرد روزی بر فراز مسجد الاقصی موشک‌های ایرانی پرواز کنند

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال ۷۶ وقتی هشتمین جلسه سران کشورها در تهران برگزار شد برخی از تحلیلگران جهانی می‌گفتند در سه روز ایران ابرقدرت جهان شد آمریکایی‌ها در آن زمان دنبال انشقاق بودند؛ اما رهبر معظم انقلاب در سخنان فوق مهم خود در آن اجلاس چند نکته را مطرح کردند، اول اینکه همه میهمانان حاضر میهمان دولت جمهوری اسلامی هستند و دیگری در خصوص موضع شورای امنیت که ناکارآمد است باید برای آن فکری شود، این سخنان اهداف آمریکایی‌ها را خنثی کرد و آمریکایی‌ها اشتباهی را در عرصه جهانی مرتکب شدند.

دکتر اکبر خواجه ادامه داد: وقتی در ایران، انقلاب رخ داد نهادی به نام سپاه با فلسفه خاص خود ایجاد و قدرت بازدارندگی در بالاترین سطح شد به گونه‌ای که خدماتی را در تمامی عرصه‌ها به تمام اقشار ارائه و حضوری همه جانبه داشته و دارد.

وی افزود: ایران اسلامی طبق شعار خود دارای استقلال و آزادی است و بر منافع ملی خود پیش می‌رود؛ اما در عملیات وعده صادق به نظر جامعه جهانی نیز احترام گذاشت و به عنوان یک بازیگر خردمند تنها بخشی از برنامه خود را اجرا کرد و سیلی کوچک به اسرائیل و حامیان آن زد.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سیاست، موضوع اجماع بین نخبگان دولتی و غیردولتی بسیار مهم است، در عملیات وعده صادق اولین بار است که در مورد یک مساله اجماع این چنینی رخ داد، هیچکس تصور نمی‌کرد روزی بر فراز مسجد الاقصی موشک‌های ایرانی پرواز کنند، اینها باید بر جهانیان تحلیل و تبیین شود.

مجری: با توجه به انفعال جامعه جهانی در برابر تجاوزها و جنایت‌های اسرائیل، پاسخ مشروع ایران به اقدامات تروریستی این رژیم چه پیامدهایی در ارتقای امنیت ملی و پیشگیری از تحرکات جنایت‌بار صهیونیست‌ها علیه تمامیت ارضی و منافع کشور خواهد داشت؟ و عبور موشک ایران از پدافند چند لایه آمریکا و گنبد آهنین اسرائیل چه پیامدها و اقداماتی در آینده منطقه دارد؟

دانشیار رشته اگرواکولوژی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: قدرت‌های بزرگ با همان ترسی که در کشورهای مختلف با سلاح‌های مختلف انفعالی به وجود آوردند کسی جرات ایستادگی با آنها را نداشت، و اسرائیل را قدرت‌های بزرگی همچون آمریکا و فرانسه ایجاد کردند تا از آن به عنوان یک پایگاه برای ایجاد رعب و وحشت و به یغما بردن منابع مناطق مختلف استفاده کنند.

پیری افزود: عملیات وعده صادق نشان داد که ایران اسلامی اراده و قدرتی قوی دارد که حتی گنبد آهنین و پیکان اسرائیل هم مانع آن نمی‌شود، این اقدام سپاه رعب و وحشتی در دل دشمنان ایجاد کرد که منجر به پناه بردن آنها به مکان‌های دیگر، فرار و هجوم به فروشگاه‌ها شد.

وی تاکید کرد: عملیات وعده صادق توسط نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه انجام شد و ۲ پایگاه مهم دشمن که علیه ایران از آن اقدام کرده بود را نابود ساخت و جهانیان فهمیدند در دنیا قدرتی است که با تمسک به قرآن و شیوه اهل بیت(ع) در مقابل دنیا می‌ایستد و این به برکت ولایت فقیهی عالم، عادل و شجاع است که باید قدردان این نعمت باشیم.

دوران بزن در رو تمام شده است

استاد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: صبر استراتژیک ایران حدی داشت، در خیلی از جریانات می‌بینیم سازمان ملل و شورای امنیت موقعی که علیه کشورهای ایران، فلسطین و یمن اقدامی رخ می‌داد سکوت می‌کردند؛ حتی پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سکوت کردند؛ اما ایران عملیاتی را طبق ماده ۵۱ شورای ملل انجام داد و دشمن را تنبیه کرد.

آتشگه ادامه داد: در عملیات وعده صادق ایران اجماع جهانی، منطقه‌ای و کشوری را در دفاع مشروع خود لحاظ کرد، لرزه‌های دلهرآور و کشنده بر آمریکا و اسرائیل وارد شد که نشان داد گنبد آهنین هم مانع عملیات ایران نمی‌شود و هیمنه پوشالی دشمنان را در هم شکست.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سازمان ملل تنها کاری که نمی‌کند دفاع از حقوق ملت‌ها بوده و در سیطره کشورهایی است که حق وتو دارند.

تنها کاری که سازمان ملل نمی‌کند دفاع از حقوق ملت‌ها است، اسرائیل بداند در نهایت محو خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران کمر همت را برای محو این فساد بسته است

کهکی افزود: استکبار جهانی برابر ایران موضع منفی گرفت؛ اما ایران در مقابل خاک کشور دفاع کرد و نشان داد از خود دفاع می‌کند، وعده صادق هشدار بین‌المللی به آمریکا، اسرائیل و حامیان آنها داد، اسرائیل بداند در نهایت محو خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران کمر همت را برای محو این فساد بسته است.

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بیان کرد: سازمان ملل و شورای امنیت قرار نیست حق کشورهای مظلوم را بگیرند یا موثر واقع شوند، این‌ها جیره‌خوار آمریکا هستند، ایران توانایی داشته تا با بهترین و اخلاقی‌ترین روش در قالب هشدار پاسخ خود را به آمریکا و اسرائیل بدهد تا آنها بدانند دوران بزن و در رو تمام شده و هر متجاوزی که اجازه تعرض به خود بدهد دقیقاً پاسخ کوبنده مدرن و اخلاقی خواهد گرفت.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: انفعال و سکوت جامعه و نظام سلطه در خصوص جریانات غزه یا تعرض به کنسولگری ایران در دمشق نشان داد این‌ها تبعیضانه کار می‌کنند.

ریگی اظهار کرد: در این زمینه باید استقلال خود را نشان می‌دادیم بر این اساس دفاع مشروعی به تعرض اسرائیل صورت گرفت که نمادی بود که دوران بزن و در رو تمام شده و بر اساس ساختار و ایدئولوژی خود عمل می‌کنیم و بیانگر اقتدار و استقلال ایران بود که در هر زمان بخواهد به هر عکس‌العملی پاسخی قاطع می‌دهد.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: جامعه جهانی نسبت به اسرائیل انفعالی نداشته، اسرائیل کاری که غرب می‌خواهد را انجام می‌دهد؛ بنابراین باید دانست که چرا نسبت به حق ضایع شده ایران سکوت کرد این موضوع باید بررسی شود که چرا حق ایران را به رسمیت نشناخت ایران همچنان با قدرت و اقتدار ایستاده است.

مجری: آیا این حمله به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی است؟

دانشیار رشته اگرواکولوژی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: روش ایران این است که اول حمله را شروع نمی‌کند ساختار دفاعی در مقابل دشمن دارد؛ اما اگر دشمن حمله کرد ممکن است شروع کننده باشد؛ اما پایانش با ما است و دشمن را از کرده‌اش پشیمان می‌کنیم.

پیری افزود: دشمن در حمله به کنسولگری ایران غلطی کرد که پاسخ متناسبی به آن دادیم، اگر گسترده‌تر حمله کند صبر استراتژیک ایران پایان یافته و حمله گسترده تری خواهیم کرد و این قدرت را داریم چنان که در وعده صادق از کوچک‌ترین ابزار و امکانات استفاده کردیم، حال دشمن بداند اگر از پیشرفته‌ترین ابزارها استفاده کنیم چه بلایی بر سرشان خواهد آمد.

استاد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: هیچ وقت ایران و کشورهای اسلامی بنا بر تهاجم ندارند سیاست آنها دفاع همه جانبه است؛ بنابراین از هر نقطه و مبدا به ایران حمله شود شدیدترین برخورد با آنها انجام خواهد شد، عملیات وعده صادق آغازی بر تمدن نوین اسلامی است که نشان می‌دهد ایران آمادگی لازم را دارد و از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

دشمن را از اشتباهش، پشیمان می‌کنیم

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان افزود: انجام وعده صادق نشان داد این اقدام یک راهبرد سیاسی است و این گوشزد را به همگان کرد که از صبر استراتژیک بیرون آمده؛ اما هنوز بازدارندگی استراتژیک را رعایت می‌کند، آنها بدانند که ایران با یک سیلی ۳۰۰ موشک و پهپاد به دشمن زد اگر جنگی رخ دهد چه بلایی سر دشمنان خواهد آورد، این هشدار را جدی بگیرند و بدانند که تلفات سنگینی به آنها وارد خواهد شد.

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور سیستان گفت: قطعا ایران از حالت قدرت بازدارندگی خارج شده و به مرحله بعدی رفته، چهار مرحله برای قدرت وجود دارد که قبل از انقلاب مرحله اول آن را سپری کردیم و متاسفانه با همه یال و کوپال خود برای دشمن گاو شیرده بودیم؛ اما بعد از انقلاب قدرت ما مقابله به مثل شد، معتقد بودیم کشور باید استقلال داشته باشد هر کس ضربه‌ای زد پاسخ آن را دادیم دهه اول و دوم انقلاب این مهم تثبیت شد.

اربابی تاکید کرد: در دهه سوم به مرحله بازدارندگی رسیدیم، کسی جرات جنگ مستقیم با ایران را نداشت، در مرحله چهارم نیز ناتوانندگی را در پیش گرفتیم یعنی کاری می‌کنیم دشمن از حمله ناتوان بماند، عملیات وعده صادق این مهم را به همگان نشان داد.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مبانی ایدئولوژیکی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن ایجاد شده هیچگاه به عنوان یک کشور متخاصم حمله نمی‌کند؛ اما با توجه به شرایط حاکم در جهان باید طوری عمل کرد که کسی جرات تعرض به خاک که کشور اعتقادات ما نداشته باشد، وعده صادق در این راستا انجام شد و از دریچه بازدارندگی فعال وارد شدیم.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان افزود: دشمن فکر می‌کرد بعد از انقلاب یک خلا قدرتی در ایران رخ داده وارد یک جنگ با ایران شد؛ اما نشان دادیم حتی اگر سلاح نداشته باشیم با تهدیدهایی که علیه ایران می‌شود با اتکا به خدا وارد میدان می‌شویم، مفهوم بازدارندگی در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب وجود داشت، فلسفه جمهوری اسلامی بر دفاع است و در ذهنیت جمهوری اسلامی ایران چیزی به اسم تهاجم نیست، دفاع اولویت دارد.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر